اخبار

افزایش ٨ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی کشور

عباس شعری مقدم، با اشاره به برنامه شرکت ملی گاز ایران برای تحویل اتان فازهای اولویت نخست پارس جنوبی در مرداد ماه سال آینده به شرکتهای پتروشیمی ایران گفت: با ورود این اتان به مجموعه های پتروشیمی می توانیم اثرش را با افزایش پنج میلیون تنی مشاهده کنیم، همچنین با احتساب مجتمع های پتروشیمی موجود در خط لوله اتیلن غرب سال آینده در مجموع حدود هشت میلیون تن به ظرفیت تولیدمان افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین اظهار کرد: با تکمیل واحدهای متانول در حال ساخت، حدود ٢۵ میلیون تن متانول به تولید کشور افزوده می شود، از این رو باید از هم اکنون سرمایه گذاران، به فکر احداث واحدهای پایین دستی همچون تبدیل متانول به پروپیلن باشند زیرا تا چند سال آینده با افزایش تولید متانول در دنیا قیمت این محصول به شدت کاهش می یابد.

وی با بیان این که امیدواری زیادی برای تامین گاز واحدهای پتروشیمی در زمستان امسال داریم، گفت: تولید گاز از مخزن پارس جنوبی حدود ١٠٠ میلیون متر مکعب افزایش یافته از سوی دیگر هم اکنون میزان واردات گاز از ترکمنستان به کشور نیز نسبت به سالهای گذشته بیشتر و با ثبات شده است؛ از این رو چندی پیش حمید رضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز به بنده گفت نگرانی بابت تولید گاز وجود ندارد؛ مگر این که سرمای بی سابقه ای کشور را فرا گیرد و مجبور باشیم بخش قابل توجهی از این گاز را به مصارف خانگی اختصاص دهیم.

شعری مقدم همچنین از قول مساعد مدیرعامل شرکت ملی گاز برای تامین اتان از فازهای پارس جنوبی خبر داد و گفت: به ما اعلام کرده اند که بعضی از تجهیزات تاسیسات مربوط به اتان در حال نصب است و تا مرداد ماه سال آینده این اتان تحویل پتروشیمی ها می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با تشریح آخرین وضع فاینانس چین برای تامین سرمایه چند پروژه پتروشیمی گفت: این فاینانس برای پروژه های مسجد سلیمان، سبلان، بوشهر و هنگام پیش بینی شده است، البته مجتمع های بوشهر و هنگام به تازگی به فهرست پروژه های فاینانس چین اضافه شده اند؛ وانگهی هم اکنون مجتمع پتروشیمی بوشهر مشکلاتی در تامین سهم خود برای سرمایه گذاری دارد، زیرا باید ١٣٠ درصد از مبلغ کل LC را به عنوان ضمانت به بانک بسپارد و آن بانک باید این ضمانت را قبول کند.

هم اکنون ۴۵ واحد تولیدی با ظرفیت حدود ۶۰ میلیون تن سهم ۳۶ درصدی از کل صادرات غیرنفتی و ۴۵ درصدی صنعتی کشور را به خود تخصیص داده است به طوری که صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال ۱۳۹۱ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار بوده است، بنابر آمارهای جهانی ۲۴ درصد ظرفیت پتروشیمی موجود در منطقه خاورمیانه و ۴/۲ درصد ظرفیت جهانی پتروشیمی متعلق به کشور ایران است.

پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا سال ۱۳۹۵ به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش صادرات این محصولات بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار باشد. این رقم معادل درآمد سالانه نفتی کشور در بیشتر سالهای دهه هفتاد است که نشاندهنده اهمیت و جایگاه ویژه صنعت پتروشیمی در رشد و شکوفایی کشور و همچنین موقعیت منحصر بفرد آن در بازارهای جهانی است.

با نگاهی به کارنامه صادراتی صنعت پتروشیمی کشور طی سالهای اخیر، موقعیت ویژه ایران در صادرات محصولاتی چون متانول، اوره، پلی اتیلن، آروماتیکها و غیره مشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پانزده =