اخبار

نباید بیش از این انتظار کاهش قیمت مواد اولیه را داشت

با توجه به ثبات قیمت نفت، شاید بیش از این انتظار کاهش قیمت‌ها وجود نداشته باشد؛ از سوی دیگر افزایش نرخ ارز مایه نگرانی است .

در نشست مشترک اعضاء هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، اتحادیه سراسری و مسئولان دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی که سه شنبه 9 دی ماه به میزبانی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی برگزار شد؛ رضا محتشمی پور رئیس این دفتر با اعلام مطلب فوق تصریح کرد: شاید به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی این انتظار وجود داشت که قیمت‌ها در داخل ایران هم کاهش یابد، اما یک عامل تاثیر گذار در این زمینه افزایش نرخ ارز بود. همان گونه که اشاره شد با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی در این ماه قیمت‌ها به جز چند محصول شیمیایی، بقیه شاهد افزایش قیمت نبودند.

وی نقش شرکت ملی پتروشیمی در خصوص اعلام قیمت‌ها را به هواشناسی تشبیه کرد و گفت: چنان چه مکانیزم تعیین قیمت ایراد دارد باید آن را با کمک همدیگر اصلاح کرد. با توجه به ثبات قیمت نفت، شاید بیش از این انتظار کاهش قیمت‌ها وجود نداشته باشد؛ از سوی دیگر افزایش نرخ ارز مایه نگرانی است.

مسائل مربوط به بازار را اطلاع دهید؛ حتی با یک پیامک

محتشمی پور از اعضای انجمن ملی و اتحادیه سراسری درخواست کرد تا مسائل موجود در بازار مانند عدم عرضه، کیفیت و دیگر موارد را در کوتاه مدت به این دفتر اطلاع دهند. وی تصریح کرد: البته تلاش ما بر دریافت سریع اخبار از بازار است. انجمن نیز می‌تواند مسائل این حوزه همچون؛ کمیت، قیمت و کیفیت را بدون هیچ گونه روال اداری و حتی با یک پیامک جهت بررسی سریع اطلاع دهد.

وی ضمن دعوت از انجمن ملی جهت ایجاد ساختاری برای نظارت کیفی در بازار گفت: ما در جایگاهی نیستیم که مرجع تعیین کنیم چون این موضوع الزامات قانونی دارد، اما انجمن می‌تواند در جهت ایجاد ساختاری برای نظارت کیفی تلاش کند.

با سیاست‌گذاری از لجام گسیختگی جلوگیری شود

در این جلسه عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک گفت: شرکت ملی پتروشیمی به عنوان یک نهاد حاکمیتی باید برای مشکلات موجود در صنایع تکمیلی، جهت جلوگیری از لجام گسیختگی، سیاست‌گذاری کند. این سیاست‌گذاری در یک اتاق فکر انجام شود و علاوه بر آن روند اتفاقات در این صنعت را به صورت منطقه‌ای پایش کند. البته بخش بازاریابی می‌تواند به این موضوع سمت و سو بدهد.

وی همچنین به ضرورت داشتن آمار در صنایع تکمیلی پرداخت و گفت: باید بر اساس آمار به مواد مورد نیاز پی ببریم و پتروشیمی‌ها بر اساس آن تولید کنند و همچنین با این کار بدانیم دنیا به کدام سمت پیش خواهد رفت.

محتشمی پور در پاسخ به بخشی از سخنان متوسلیان گفت: با توجه به این که تغییر ساختاری در بدنه دولت کند است، ما پیشنهاد دادیم که هسته اولیه مدیریت بازرگانی در خود صنایع تکمیلی تشکیل شود و مسئولیت آن نیز با روح اله وحید کیانی است. دستور کار این دفتر، پرداختن به بازرگانی و حوزه بازار است.

هیئت حکمیت برای رسیدگی به اختلافات تشکیل شود

بیوک آقا صحاف امین نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلاستیک در این نشست گفت: در حال حاضر ما با هیچ کدام از پتروشیمی‌ها برای اعلام مواد مورد نیاز، ارتباط نداریم و صرفا مواد را از طریق بورس تأمین می‌کنیم. اما این مسئله که ما چه نیاز داریم و آنها چه چیز باید تولید کنند چنین چیزی وجود ندارد. این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی است و باید آمارهای لازم زیر نظر دفتر شما کامل شود. البته این کار نیازمند اختصاص بودجه است، چون انجمن برای انجام چنین کاری بودجه در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: در صورت وجود چنین آماری می‌شود برای واحدهای پتروشیمی برنامه‌ریزی انجام داد و در صورت تعطیلی یا اورهال شدن یک واحد می‌توان مواد مورد نیاز بازار را از سایر واحدها تامین کرد.

صحاف امین درباره استاندارد گفت: آن بخشی که مربوط به انجمن ملی بود توسط واحدهای زیر دستی کارهای لازم انجام و به استاندارد تحویل شده است.

وی گفت: در خصوص مواد اولیه باید پتروشیمی‌ها مشخصات آن را به مصرف کننده ارائه دهند، اما این کار انجام نمی‌شود و ما نیز زورمان به آنها نمی‌رسد. وجود این مشخصات برای ارائه در بازارهای خارجی مورد نیاز است.

صحاف امین در خصوص وجود یک مرجع برای رسیدگی به مواردی مانند کیفیت و غیره عنوان کرد: ما مرجعی همچون دادگاه نمی‌خواهیم، اما می‌شود یک هیئت به عنوان حَکَم با حضور شما، انجمن و پتروشیمی‌ها شکل بگیرد که چنان چه طرف مقابل حکمیت را نپذیرفت موضوع به دادگاه ارجاع شود. البته دلیل وجود چنین مشکلاتی بیشتر ناشی از نداشتن آمار و اطلاعات صحیح است.

وی پیشنهاد داد تا مبلغی از فروش کل محصولات پتروشیمی برای جمع آوری آمار هزینه شود.

محتشمی پور در پاسخ به بخشی از سخنان صحاف امین گفت: وضع یک عوارض جدید بر روی فروش محصولات پتروشیمی بدون پشتوانه قانونی امکان پذیر نیست. ما تلاش کردیم در واحد خود آمار و اطلاعات لازم را ایجاد کنیم و به همین منظور کارهایی با همکاری برخی از تشکل‌ها و گروه‌ها انجام شده است.

وی با تأیید وجود ضعف اطلاعات در این حوزه گفت: به طور مثال در صنعت پلاستیک چندین عدد وجود دارد؛ در حال حاضر برای حدود 4 هزار تولید کننده حدود 4 میلیون تن آمار وجود دارد، در حالی که مصرف واقعی آنها 2.5 میلیون تن است. در بسیاری از موارد این آمارها مبنا قرار نمی‌گیرند.

 

روابط پتروشیمی با مصرف کننده، ارباب-رعیتی است

مهدی پورقاضی دیگر نایب رئیس هیئت مدیره انجمن ملی، در این جلسه با بیان این که ما در خصوص کیفیت مواد در برخی موارد با مشکل روبرو هستیم گفت: در خصوص مشکلات موجود با پتروشیمی اروند و برگزاری جلسه‌های متعدد با آنها، بالاخره مشکل را پذیرفته و قبول کردند که مواد بی‌کیفیت به آنها ارجاع داده شود؛ در نهایت قرار شد نمایندگانی از هلدینگ خلیج فارس و انجمن پیگیر شکایات باشند که این موضوع همچنان باز است. اخیرا در مورد پتروشمی بندر امام همان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به این که قرار شده تفاهمنامه‌ای با هلدینگ خلیج فارس امضا شود، گفت: هر چند آنها در ابتدا پذیرفتند که این تفاهمنامه امضا شود اما در نهایت عنوان کردند به دلیل داشتن بار حقوقی نمی‌توانند آن را بپذیرند. بار دیگر ما موضوع را برای آنها تشریح کردیم، در نهایت آنها موضوع تفاهمنامه را با بیان این که باید توسط مسئولان بررسی شود، باز گذاشتند.

پورقاضی نحوه برخورد پتروشیمی‌ها با مصرف‌کنندگان را به گونه ارباب رعیتی تشبیه کرد و گفت: این نوع رابطه به دلیل آن است که آنها از بطن دولت برآمده‌اند و از سوی دیگر مفهوم مشتری مداری در پتروشیمی‌ها وجود ندارد. دفتر صنایع تکمیلی با حضور نمایندگان طرف‌ها واز یک طرف انجمن ملی نه به عنوان مرجع قانونی، حداقل مشخص کند که آیا شکایت‌ها ناشی از بی‌کیفیتی مواد آنها است یا عدم شناخت و اطلاع ما در این زمینه.

وی همچنین زمان کنونی را برای اصلاح سایت بهین یاب، مناسب دانست و پیشنهاد انجام این کار را داد.

نمی‌توانیم درباره جلوگیری از رانت اطلاعاتی اقدام کنیم

محتشمی پور در خصوص رانت اطلاعاتی موجود در بازار گفت: نباید انتظار زیادی از ما در این زمینه وجود داشته باشد؛ چرا که یک واحد پتروشیمی وقتی می‌خواهد فعالیت خود را متوقف کند، گروهی از این موضوع خبر دارند و ما نیز راهکاری برای جلوگیری از آن نمی‌شناسیم. تنها می‌توان از پتروشیمی‌ها درخواست کرد که جز با اطلاع قبلی، تولید خود را متوقف نکنند.

وی همچنین یکی از پیامدهای منفی بورس را قطع ارتباط بین فروشنده و خریدار دانست.

محتشمی پور در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: شرکت‌ها باید در مقایل کالایی که می‌فروشند مسئول باشند. لازم است ساختاری وجود داشته باشد که مطالبه را ایجاد کند و پایه‌ای برای اقدام حقوقی باشد. شاید پایه این کار کمیته فنی انجمن ملی باشد و در موارد این چنین، صنایع این حوزه، مرجع را انجمن بدانند و به این کمیته مشکلات را انعکاس دهند.

هدف از این نشست بررسی مسائل مختلف درباره صنعت پلاستیک عنوان شد، تا در صورت امکان اقدامات لازم درباره آنها صورت گیرد.منبع : انجمن ملی صنایع پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شش =