مقالات

پلی اتیلن سنگین با وزن مولکولی بالا

پلی اتیلن سنگین با وزن مولکولی بالا

پلی اتیلن سنگین با وزن مولکولی بالا

پلی اتیلن سنگین با وزن مولکولی بالا (HMW-HDPE) بعنوان یک هموپلیمر خطی یا کوپلیمری با میانگین وزنی جرم مولکولی (Mw) در محدوده حدود ۲۰۰,۰۰۰–۵۰۰,۰۰۰ تعریف می شود.

رزین های HMW-HDPE با استفاده از دو سیستم کاتالیستی اصلی تولید می شوند: کاتالیست های نوع  زیگلر و کاتالیست های بر پایه اکسید کروم. این کاتالست ها پلیمرهای خطی تولید می کنند که یا هموپلیمر اند (در زمانیکه محصولات با دانسیته بالا مورد نیاز باشد) یا کوپلیمر با دانسیته کم. کومنومرهای به کار رفته برای تولید کوپلیمر آخری، بوتان، هگزان و اکتان هستند.

رزین های HMW-HDPE ویسکوزیته بالای دارند، زیرا وزن مولکولی آنها زیاد است. این امر باعث مشکل در فرایند آن می گردد و لذا این محصول با توزیع جرم ملکولی پهن تولید می گردد. وجود جرم مولکولی بالا و دانسیته بالا ، HMW-HDPE دارای خصوصیات سفتی خوب بهمراه مقاومت سایشی بیشتر از مقدار میانگین و مقاومت شیمیایی خوب ایجاد می کند. بعلت دمای ذوب نسبتا بالا استفاده از مواد پایدار کننده آنتی اکسیدانت و پایدارکننده فرایند ضروری است. محصولات HMW-HDPE معمولا توسط فرایند اکستروژن تولید می گردد و فرایند قالبگیری تزریقی بندرت بکار می رود.

کاربردهای اصلی HMW-HDPE فیلم، لوله فشار، قطعات بادی بزرگ و ورق های اکسترودری هستند. فیلم های HMW-HDPE کاربردهایی در کیسه های زباله، استرهای صنعتی و … است.

لوله های HMW-HDPE عمدتا در شبکه توزیع گار، توزیع و تامین آب، لوله های آبیاری، فاضلاب های صنعتی بکار می رود.

قطعات بزرگ صنعتی مانند ظروف حمل ۲۲۰ لیتری نیز با این مواد ساخته شده اند که توسط فرایند قالبگیری بادی (blow molding) تولید می شوند.

منبع: دانشنامه پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + ده =