اخبار

صعود قیمت مواد اولیه پلیمری در پی افزایش قیمت نفت

در حال حاضر در بازار داخلی نرخ دلار در محدوده بالای 3300 تومانی تثبیت شده و در روزهایی قیمت 3350 تومان به بالا را هم به خود دیده است. از طرف دیگر دلار مبنای نرخ گذاری در نیمه ی دوم فروردین 3288 تومان است که به نظر می رسد نرخ دلار مبنای قیمت های نیمه اول اردیبهشت چیزی در حدود 3320 تومان باشد و حدود 1 درصد افزایش را در نرخ دلار مبنای نرخ گذاری نشان می دهد. از طرف دیگر روند تغییرات قیمت ها در بازارهای جهانی هم مهم است که در اکثر گروه ها افزایش نرخ را از چندین هفته پیش مشاهده می کنیم.

از طرف دیگر باید به اتفاقات رخ داده در حهان هم توجه کرد، مهمترین این اتفاقات بحث شروع مجدد مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی در روزهای آتی است. مورد دیگر جنگ یمن، تصرف بخش هایی از بزرگترین پالایشگاه نفت عراق توسط داعش، افزایش قیمت نفت اوپک تا محدوده 58 دلاری و نفت برنت تا 64 دلار از مهمترین اتفاقاتی هستند که می تواند روند قیمت های جهانی را نشان دهند.

با افزایش قیمت نفت باز هم انتظار می رود که رشد قیمت های مواد پلیمری در بازارهای جهانی ادامه پیدا کند. لازم به ذکر است که میانگین قیمت های جهانی در دو هفته گذشته مبنای نرخ گذاری است نه قیمت محصولات در هفته جاری.

 

گزارش تغییرات قیمت ها به تفکیک هر گروه:

گروه پلی اتیلن سنگین:

سنگین تزریقی: قیمت این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا و به صورت تحویل در بندر مقصد با 20 دلار افزایش از قیمت 1330 دلار به قیمت 1350 دلار رسید و در بازارهای جنوب آسیا این محصول با قیمت 1370 دلار و بدون تغییر نسبت به هفته قبل معامله می شود. این در حالی است که قیمت پایه این محصول در بازارهای داخلی و با دلار 3288 تومانی، 3708 تومان است.

سنگین بادی: این محصول در هفته جاری و در بازارهای جنوب شرق آسیا 35 دلا ر افزایش را تجربه کرده و به قیمت 1360 دلار به ازای هر تن رسید و در بازارهای جنوب آسیا نیز با 5 دلار افزایش به قیمت 1380 دلار رسید. این در حالی است که قیمت این محصول در بازار داخلی 3931 تومان به ازای هر کیلوگرم است.

سنگین فیلم: معاملات این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا 25 دلار افزایش را نشان می دهند و قیمت این محصول از 1340 دلار در هفته گذشته به 1365 دلار در هفته جاری رسید و این در حالی است که در بازارهای جنوب آسیا نیز شاهد افزایش 25 دلاری و رسیدن قیمت این محصول به 1385 دلار هستیم. این در حالی است که قیمت پایه این محصول در بازار داخل 3916 تومان است.

گروه پلی اتیلن سبک

سبک فیلم: این گروه در هفته جاری شاهد یک نوسان غیر عادی بود، تا حدی که قیمت این محصول در حوزه جنوب شرق آسیا 100 دلار به ازای هر تن افزایش یافت و معاملات در این گروه با قیمت 1455 دلار صورت پذیرفت. دلیل این نوسان غیر عادی تعطیلی یکی از مجتمع های تولید کننده بزرگ این محصول در کشور چین(BASF YPC ) و به مدت 50 روز است. در حال حاضر در بین کشور های حوزه جنوب و جنوب شرق آسیا هند و چین هستند که این محصول را از ایران و با دشواری های زیادی به دلیل تحریم خریداری می کنند ولی با توجه به پیشرفت مذاکرات اکثر تحلیل گران جهانی معتقدند که با برداشته شدن تحریم ها و شروع عرضه محصولات پلیمری ایران قیمت ها در بلند مدت نزولی خواهد شد. با توجه به شرایط به وجود آمده در آینده شاهد سرازیر شدن سفارش های زیادی از طرف کشور چین به مجتمع های ایران برای این محصول در کوتاه مدت خواهیم بود.

سبک خطی: قیمت این محصول نیز در بازارهای جنوب شرق آسیا و به صورت تحویل در بندر مقصد از 1335 دلار در هفته گذشته به 1350 دلار رسید و 15 دلار افزایش نرخ را تجربه کرد این در حالی است که این محصول نیز در بازارهای جنوب آسیا نیز با 15 دلار افزایش به قیمت 1365 دلار رسید.

گروه پلی پروپیلن

گرید نساجی: این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا 20 دلار افزایش یافته و به قیمت 1305 دلار رسید و در بازارهای جنوب آسیا نیز همین مقدار افزایش تجربه شد. قیمت پایه این محصول در حال حاضر 3590 تومان است.

گرید کوپلیمر: قیمت این محصول نیز در بازارهای جنوب شرق آسیا با 15 دلار افزایش به 1355 دلار رسید و در بازارهای جنوب آسیا نیز با 15 دلار افزایش 1365 دلار معامله شد.

گروه استایرن

استایرن معمولی: این محصول در بازارهای جنوب شرق آسیا در هفته جاری با 30 دلار افزایش به قیمت 1390 دلار رسید. این در حالی است که قیمت پایه این محصول در حال حاضر در بازار داخلی 4248 تومان است.

استایرن مقاوم: این محصول نیز در بازار های جنوب شرق آسیا و به صورت تحویل در بندر مقصد 50 دلار افزایش را تجربه کرده و از قیمت 1400 دلار به قیمت 1450 دلار رسید. در حال حاضر قیمت پایه این محصول در بازار داخلی 4451 تومان است.

PET بطری: این محصول با توجه به اینکه در فصل مصرفش قرار داریم، نیز به افزایش نرخ خود ادامه داده و در هفته جاری 40 دلار افزایش را تجربه کرد. در حال حاضر معاملات این گروه در بازارهای جنوب شرق آسیا و به صورت FOB با قیمت 1020 دلار صورت می گیرد. در حال حاضر قیمت گرید 821 این محصول در بازار داخلی 3208 تومان است.

PVC : این گروه کمترین افزایش را در هفته جاری تجربه کرد ه و در بازار های جنوب آسیا و به صورت تحویل در بندر مقصد با 3 دلار افزایش به قیمت 958 دلار رسید. از طرف دیگر با توجه به اورهال بودن دو شرکت تولید کننده اتیلن در بازارهای جنوب شرق آسیا و افزایش قیمت نفت و اتیلن، هزینه تمام شده این محصول برای مجتمع های تولیدکننده این محصول در حوزه جنوب شرق آسیا افزایش یافته است به گونه ای که شرکت فورموسای تایوان در حال حاضر اعلام کرده است که قیمت محصول خود را برای ماه می مبلادی، به دلیل افزایش قیمت اتیلن به میزان 20 دلار افزایش می دهد. از طرف دیگر یک شرکت تولیدکننده پی وی سی فعال در چین هم به مدت 10 روز به دلیل تعمیرات اساسی تعطیل خواهد بود.

در پایان با توجه به موارد ذکر شده و شرایط موجود و همانطور که در هفته گذشته هم ذکر شد روند قیمت در اکثر گروه ها در بازار داخلی هم صعودی پیش بینی می شود. تنها گروهی که ممکن است ثابت مانده و یا با کاهش نرخ مواجه شود گروه PET است. و با توجه به شرایط هر گروه و همچنین قیمت دلار می توان فهمید کدام گروه ها بیشترین و کمترین افزایش نرخ را تجربه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =